BP holter

هولتر فشار خون یک روش برای اندازه گیری و مدیریت فشار خون بالا (هایپرتانسیون) در یک دوره ۲۴ ساعته است. در فشار خون بالا فشار خون سیستولیک (بالا) ۱۴۰ یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا بالاتر است.

نظارت بر فشار خون‌ ، فشار خون (BP) را طی یک دوره ۲۴ ساعته در حالیکه بیمار بیدار یا خواب است، ثبت می کند. در کلینیک پزشک، دستگاه فشار خون برای اندازه گیری فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا یک یا دو بار در طی یک ویزیت، فشار خون گرفته می شود.

در اغلب موارد نظارت بر فشار خون متحرک، فشارخون در طول روز هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار و در طول شب هر یک ساعت یک بار اندازه گیری می شود. ضربان قلب نیز می تواند همزمان اندازه گیری شود.

برای به دست آوردن میانگین فشار خون، می توان چندین بار فشار خون را در طول دوره ۲۴ ساعته محاسبه کرد.تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشارخون و سایر آمارها نیز می تواند محاسبه شود.

چرا هولتر  ۲۴ ساعته فشارخون انجام می شود؟

نظارت بر فشارخون، اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط تغییرات فشارخون فرد با فعالیت های روزانه و الگوهای خواب را می دهد.

برای اکثر افراد، فشارخون سیستولیک در طول خواب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. با این حال، در برخی افراد ممکن است فشارخون در طول خواب کاهش نیافته و حتی ممکن است افزایش یابد.

هولتر فشار خون می تواند نوسانات غیر طبیعی فشارخون را تشخیص دهد زمانیکه فشارخون فقط در مطب پزشک بررسی می شود و تشخیص داده نمی شود. این یک روش بسیار مفید برای تشخیص فشارخون روپوش سفید ، فشار خون masked و فشار خون پایدار است:

– فشارخون روپوش سفید (white coat hypertension):

برخی از افرادی که داروهای کاهنده فشارخون مصرف نمی کنند (داروهای ضد فشار خون)، فشارخون بالا در مطب پزشک برای آنها اندازه گیری می شود که تحت عنوان “فشار خون روپوش سفید” شناخته می شود. فشارخون روپوش سفید می تواند منجر به تشخیص اشتباه در بیماران با فشار خون نرمال شود. فشارخون روپوش سفید در ۱۵-۳۰% بیماران با فشارخون بالا مشاهده شده است. هنگامی که نظارت متحرک نتایج را در محدوده طبیعی خارج از مطب پزشک نشان می دهد، بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای ضد فشار خون ندارند.

BP holter 2

– فشارخون ماسکه (masked)

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فشارخون بیمار در مطب پزشک طبیعی است، اما زمانی که بیمار در خانه است افزایش می یابد که در ۲۰٪ افرادی که برای فشارخون بالا درمان می شوند، دیده می شود.

– پرفشاری خون پایدار

فشار خونی که هم در مطب پزشک و هم در خانه بالا است و با افزایش احتمال آسیب به قلب و کلیه ارتباط دارد.

آیا استفاده دیگری از هولتر فشار خون وجود دارد؟

نظارت بر فشارخون متحرک برای تعیین اینکه برخی از داروهای ضد فشارخون می توانند فشارخون بالا را کنترل کنند، استفاده می شود. در بعضی موارد، داروهای ضد فشار خون به طور موثری فشارخون را در طول روز و شب کنترل نمی کنند. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم دوز تجویز شده یا زمان مصرف دارو را بسته به الگوهای فشارخون بیمار داشته باشد. در موارد دیگر برای تثبیت فشارخون ممکن است مصرف بیش از یک دارو لازم باشد.

نظارت بر فشارخون متحرک همچنین می تواند به پیش بینی احتمال بیماری های قلبی_عروقی (رگ های خونی در قلب) و مغزی_عروقی (عروق خونی در مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب اندام کمک کند.

هولتر فشار خون همچنین ممکن است در شرایط دیگر مناسب باشد، مثلا:

  • زنان باردار با فشارخون بالا
  • بیماران با فشارخون بالای مرزی
  • عدم کنترل فشارخون با دارو
  • تغییرات فشار خون در نتیجه داروهای دیگر
  • تغییرات در داروهای تجویزی که ممکن است بر فشارخون تاثیر بگذارد.
  • اپیزود های غش کردن یا فشار خون پایین (هایپوتانسیون)

اندازه گیری هولتر فشار خون متحرک به دست می آید؟

 خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. دستگاهی که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود.

 کاف فشارخون که به دستگاه متصل است بازو را می پوشاند. کاف ممکن است زیر لباس پوشیده شود بنابراین قابل مشاهده نباشد.

 کاف در فواصل مشخصی در طول روز و شب باد می کند. ممکن است به شما گفته شود که یک دفترچه برای ثبت روزانه مقادیر داشته باشید که می تواند نشان دهنده ی تغییرات فشارخون در دوره های فعالیت یا استراحت باشد.

 پس از ۲۴ ساعت می توانید دستگاه و کاف فشار خون را بیرون آورید و تجهیزات را به کلینیک پزشک تان بازگردانید. کامپیوتر یافته ها و نتایج را آنالیز می کند.

فواید استفاده از هولتر فشار خون

نظارت متحرک می تواند فشارخون روپوش سفید را رد کند، بنابراین برای بیماران نسخه های غیر ضروری داروهای کاهنده فشارخون تجویز نمی شود. همچنین می تواند فشارخون masked را تشخیص دهد، بنابراین برای بیماران داروهای کاهنده فشار خون تجویز می شود. شیوع سکته مغزی، بیماری های قلبی و آسیب به ارگان ها به دلیل فشارخون بالا در میان این بیماران کاهش می یابد. ارزیابی پاسخ بیمار به داروهای ضد فشارخون در طولانی مدت هم انجام می شود.

معایب نظارت ۲۴ ساعته فشار خون

هولتر فشار خون ممکن است موجب ناراحتی شود. فشار ناشی از باد کردن مکرر کاف می تواند موجب درد در ناحیه بازو شود. خواندن فشارخون در طول شب ممکن است موجب اختلال در خواب شود. کاف ممکن است پوست را تحریک کند و باعث خارش خفیف بر روی بازو شود که معمولا خود به خود از بین می رود. برخی از شرکت های بیمه، بیماران را برای استفاده از دستگاه های متحرک بازپرداخت نمی کنند، مگر اینکه مشکوک به فشار خون روپوش سفید (white coat hypertension) باشند.

منبع سایتهای اینترنت و جزوات آماده سازی بیمار