تعویض دریچه آئورت از طریق کاتتر یا TAVR

TAVR 01

بررسی اجمالی

تعویض دریچه آئورت از طریق کاتتر (TAVR) یک روش کم تهاجمی برای جایگزینی دریچه آئورت ضخیم شده یا تنگی دریچه آئورت است که نمی تواند به طور کامل باز شود. دریچه آئورت بین بطن چپ و شریان اصلی بدن (آئورت) قرار دارد. اگر دریچه به درستی باز نشود، جریان خون از قلب به بدن کاهش می یابد. TAVR می تواند به بازیابی جریان خون و کاهش علائم و نشانه های تنگی دریچه آئورت - مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، غش و خستگی کمک کند. TAVR ممکن است گزینه ای برای افرادی باشد که در معرض خطر عوارض ناشی از تعویض دریچه آئورت جراحی (جراحی قلب باز) هستند. تصمیم برای درمان تنگی آئورت با TAVR پس از گفتگو با تیمی از متخصصان جراحی قلب و قلب گرفته می‌شود، که با همکاری یکدیگر بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین می‌کنند.

علت انجام TAVR

جایگزینی دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) درمانی برای تنگی دریچه آئورت است. تنگی دریچه آئورت - یا تنگی آئورت - زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه آئورت قلب ضخیم شده و سفت می‌شود (کلسیفیه می‌شود). در نتیجه، دریچه نمی تواند به طور کامل باز شود و جریان خون به بدن کاهش می یابد. TAVR جایگزینی برای جراحی باز تعویض دریچه آئورت قلب است. افرادی که تخت TAVR قرار میگیرند، نسبت به کسانی که تعویض دریچه آئورت جراحی می‌کنند، اغلب بستری کوتاه‌تری دارند. پزشک شما ممکن است TAVR را در موارد زیر توصیه کند:

• تنگی شدید آئورت که علائم و نشانه هایی را ایجاد می کند.
  • دریچه آئورت بافتی بیولوژیکی که آنطور که باید کار نمی کند.
  • وضعیت سلامتی دیگری مانند بیماری ریه یا کلیوی که جراحی تعویض دریچه باز قلب را بسیار خطرناک می کند.

خطرات

تقریبا تمام جراحی ها و اقدامات پزشکی با نوعی خطر همراه هستند. خطرات بالقوه جایگزینی دریچه آئورت از طریق کاتتر (TAVR) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خون ریزی
  • عوارض عروق خونی
  • سکته
  • مشکلات ریتم قلب (آریتمی) و نیاز به ضربان ساز
  • بیماری کلیوی
  • حمله قلبی
  • مرگ

آمادگی ها

کادر درمان دستورالعمل هایی را در مورد چگونگی آماده شدن برای تعویض دریچه آئورت از طریق کاتتر (TAVR) را ارائه برایتان ارایه خواهند کرد. اگر در مورد این روش سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

غذا و داروها

با پزشک خود در مورد:

• چه زمانی می توانید داروهای معمولی خود را مصرف کنید و اینکه آیا می توانید آنها را قبل از عمل TAVR مصرف کنید یا خیر ؟
  • چه زمانی قبل از عمل باید خوردن یا نوشیدن را متوقف کنید
  • هر گونه حساسیت دارویی که دارید

روش انجام عمل

قبل از عمل

یک متخصص یک آنژیوکت را در ساعد یا دست شما قرار می دهد و ممکن است دارویی به نام آرام بخش به شما بدهد تا به شما آرامش دهد. دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون نیز ممکن است از طریق مسیر رگ داده شود. همچنین ممکن است برای کاهش خطر عفونت دارو دریافت کنید.

حین عمل

جایگزینی دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) شامل جایگزینی دریچه آئورت آسیب دیده با دریچه ای ساخته شده از بافت قلب گاو یا خوک (دریچه بافت بیولوژیکی) است. گاهی اوقات، دریچه بافت بیولوژیکی در یک دریچه بافت بیولوژیکی موجود قرار می گیرد که دیگر کار نمی کند. برخلاف تعویض دریچه آئورت جراحی که نیاز به برش طولانی در قفسه سینه دارد (جراحی قلب باز)، TAVR با استفاده از برش های کوچکتر و یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) برای رسیدن به قلب انجام می شود. برای انجام TAVR، پزشک یک کاتتر را در رگ خونی، معمولاً در ناحیه کشاله ران یا قفسه سینه، وارد می کند و آن را به داخل قلب هدایت می کند. حرکت تصاویر اشعه ایکس یا تصاویر اکوکاردیوگرام به پزشک کمک می کند کاتتر را در موقعیت صحیح قرار دهد. یک دریچه جایگزین ساخته شده از بافت گاو یا خوک از کاتتر توخالی عبور داده می شود و در ناحیه دریچه آئورت قرار می گیرد. یک بالون روی نوک کاتتر باد می‌کند تا دریچه جدید را در جای خود فشار دهد. برخی از دریچه ها بدون استفاده از بالون منبسط می شوند. هنگامی که دریچه جدید به طور ایمن در جای خود قرار گرفت، پزشک کاتتر را خارج می کند.

در طول روش TAVR، تیم درمان علائم حیاتی شما از جمله فشار خون، ضربان قلب و ریتم و تنفس را به دقت بررسی می کند.

بعد از عمل

می توانید شب را در بخش مراقبت های ویژه (ICU) برای نظارت پس از عمل بگذرانید. مدت زمانی که باید بعد از TAVR در بیمارستان بمانید به خیلی موارد بستگی دارد. برخی از افرادی که TAVR دارند روز بعد به خانه می روند.

قبل از ترک بیمارستان، تیم درمانی شما نحوه مراقبت از هر برش و نحوه مراقبت از علائم و نشانه های عفونت را توضیح می دهند. علائم هشدار دهنده عفونت شامل تب، افزایش درد و قرمزی، تورم، تخلیه یا ترشح در محل کاتتر است.

ممکن است پس از TAVR چندین دارو تجویز شود، از جمله:

• رقیق کننده های خون (ضد انعقادها). داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می شود. پزشک شما توضیح خواهد داد که چه مدت ممکن است به مصرف این دارو نیاز داشته باشید. همیشه داروها را طبق دستور مصرف کنید.
  • آنتی بیوتیک ها. دریچه های مصنوعی قلب می توانند با باکتری عفونی شوند. بیشتر باکتری هایی که باعث عفونت دریچه قلب می شوند از باکتری های موجود در دهان می آیند. بهداشت عالی دندان، از جمله تمیز کردن روتین دندان، می تواند به پیشگیری از این عفونت ها کمک کند. آنتی بیوتیک ها برای استفاده قبل از برخی اقدامات دندانپزشکی تجویز می شوند.
  • معاینات و آزمایشات تصویربرداری منظم توسط پزشک پس از TAVR برای اطمینان از عملکرد صحیح دریچه جدید مورد نیاز است.

در نتیجه

جایگزینی دریچه آئورت از طریق کاتتر (TAVR) ممکن است علائم و نشانه های تنگی دریچه آئورت را تسکین دهد، که ممکن است به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

پیروی از یک سبک زندگی سالم برای قلب هنگام بهبودی و کمک به جلوگیری از مشکلات قلبی بیشتر مهم است. بعد از TAVR:

• سیگار نکشید
  • رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ها و سبزیجات و نمک (سدیم) کم و چربی های اشباع و ترانس کم داشته باشید.
  • ورزش منظم داشته باشید – قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود صحبت کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.

مطالب برگرفته از mayoclinic